Slecht schakel gedrag

Slecht schakel gedrag

Maar liefst 90% van de schakelklachten met een automatische transmissie wordt veroorzaakt door vervuiling die ontstaat bij normale slijtage en gebruik. Slecht schakelen, bonken, slippen, een schommelend toerental, verhoogd brandstofverbruik, het disfunctioneren of zelfs volledig dienst weigeren van de automaatbak; zeer bekende klachten bij automatische transmissies. De oorzaak? Vervuilde en verouderde ATF De automatische transmissie is één van de zwaarst belaste onderdelen van de auto. ATF is daarmee één van de smeermiddelen die aan de meest extreme omstandigheden wordt blootgesteld. Zeer hoge thermische belasting van ATF bij optrekken en remmen, een sportieve rijstijl en zware belasting door rijden met een aanhanger of caravan hebben grote invloed op de levensduur van het smeermiddel.Een afbraakproces waarbij de olie zuur wordt, er vuil ontstaat en het smerende vermogen van de ATF afneemt is onvermijdelijk. Zuren en vuil tasten de onderdelen in de automaatbak aan en op den duur zal het verminderd smerend vermogen het slijtageproces verder bevorderen. De klachten die hierbij ontstaan zijn zeer hinderlijk en kunnen uiteindelijk leiden tot het volledig dienst weigeren van de automaatbak, zelfs bij vrij nieuwe auto’s met een lage kilometerstand.